Öğretim teknolojileri alanında bir diğer önemli hususta insan öğrenmesinin nasıl gerçekleştiğinin bilinmesidir. Çünkü öğretim tasarımcılarının asıl görevi öğrenmeyi kolaylaştırmak ve insan performansını arttırmaktır. İnsan öğrenmesinin nasıl gerçekleştiğini bilmeden ne kadar etkin öğretim ortamları tasarlanabilir ki! Bu noktada öğrenme yaklaşımları sunduğu çeşitli strateji ve teknikler öğretim tasarımcılarına yol gösterici olmuşlardır [1]
Öğretim Tasarımının Tarihsel Gelişimi incelendiğinde:
- Büyük Sofistler (M.Ö. 500- 410) Kuram: İnsanoğlu zekidir, ancak yine de sahip olduğu gizli gücü göstermek için eğitime ihtiyaç duyar.
- Socrates (M.Ö. 470-399) Kuram: İnsanoğlunda ahlaki değerler için rehber olan doğal bir erdem vardır. Bilgi doğuştan insanda bulunur.
- Comenius (1592-1670) Kuram: Eğitimin amacı, öğretim yöntemleri gibi konularla ilgilenmiştir. Comenius’a göre eğitimin hedefleri bilgi ve güzel ahlak sahibi olmak ve dindarlıktır.
- Lancaster (1778-1838) Kuram: A.B.D.’de 1800 yılından önce, ezberlemeye dayalı bireysel öğrenme uygulanmaktaydı.
- Pestalozzi (1746-1827) Kuram: Pestalozzi, öğretim metotları ile insan doğal gelişimini birleştirmek istiyordu. Öğrenmede kişisel ayrımların farkına vardı ve öğretim metotları ile öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılamayı önerdi.
- Froebel (1782-1852) Kuram: Froebel’in tüm eğitim görüşünün altında yatan baskın düşünce, Tanrının sahip olduğu her şeyin yapısal bütünlüğüdür.
- Herbartian (1776-1841) Kuram: Herbatian, Locke’ın “boş tablet” kuramını, öğrenmenin çağdaş psikolojisi ile harmanladı. O, öğrenme ve öğretimin sistematik psikolojisini geliştirdi.
- 1900’lerin Başları Akım: Okul Müzeleri
- 1914-1923 Akım: Görsel-Đşitsel Öğretim Hareketi
- 1920-1930 Akım: Görsel-işitsel Öğretim Hareketi
- 1950’ler Akım: Đletişim Kuramı
- 1960’lar Akım: Televizyon kanalıyla Öğretim
- 1970’ler Akım: Terminolojide değişim.
- 1980’ler Akım: Bilgisayarlar.
- 1995 Akım: İnternet.
Görülmektedir ki, eğitim alanındaki değişimler çok
çeşitli etkenlerden etkilenmektedir. Toplumsal
olaylar, bilim ve teknolojideki gelişmeler ile birlikte
öğretmenler, öğrenciler, okul yöneticileri,
araştırmacılar, hükumetler, politikacılar vb. gibi
eğitimde değişimi etkileyen çok sayıda faktör
bulunmaktadır. Bu nedenle, eğitimle ilgili konularda
“nasıl” sorusundan önce “niçin” sorusunu tartışmak
ve herhangi bir kitlesel uygulama öncesinde bu
yeniliğin çeşitli yönlerini göz önüne almak büyük
önem taşımaktadır. [2]
KAYNAKÇA
[1] Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama Kitabı
[2] Öğretim Teknolojileri: Tanımı ve Tarihsel Gelişimine Yeniden Bakmak Kitabı
http://ummuhanyigit.blogspot.com.tr/p/blog-page.html
http://elmasmizginbto208c.blogspot.com.tr/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder